Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
18.9.2022, Milan Šurkala, aktualita
Mnoho lidí se pořád nedokáže dohodnout na tom, zda je vodík ta správná energetická cesta pro budoucnost. Podobně to najdeme i u automobilek a některé toho zkouší více. Polský Solaris tak nabízí vedle baterkových elektrobusů i vodíkové, nově i v kloubové verzi.
icotech852 (200) | 20.9.20228:00
keď už vodík,tak prečo sa používa prevod na elektrinu na elektromotor a nie priamo spaľovací motor? je v tom problém,či mala účinnosť motora? dik
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 20.9.20229:25
Spalovací vodíkový motor nedává moc smysl. Zůstanou skoro všechny nevýhody spalovacího motoru a nezískáte skoro nic. Efektivita je u vodíkového EV ­(HEV­) a vodíkového ICE mizerná v obou případech, u spalovacího ale ještě horší. V obou případech máte vodík v nádrži, v HEV to v palivovém článku zpracujete tak s 50­-70% účinností ­(a toto pak v elektromotoru s 90%+­), v ICE tak s 30%. Za další, když to bude spalovací motor, stále potřebujete převodovku, máte tam spoustu pohyblivých částí, řešíte průběh točivého momentu... Elektromotor? Plný zátah od minima otáček, v zásadě nepotřebujete převodovku ­(jeden převod, automat v základu­), vektorování točivého momentu řešíte v řádech milisekund a ne stovek milisekund, nedělá to hluk, baterka umožní rekuperaci ­(takže dále snižuje spotřebu­)... Možná mi něco uniká, ale vodíkový ICE mi přijde jako nesmysl.
Odpovědět1  0
Eskymak (1057) | 20.9.202210:44
Elektrický pohon je jednodušší a dnes už asi i levnější.

Navíc ze spalovacího motoru nebude vycházet jen vodní pára, tak jako u palivového článku.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 20.9.202211:02
A co by z něj vycházelo jiného? Při pálení vodíku vznikne jen vodní pára.
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 20.9.202214:52
Jenže ve spalovacím motoru nepálíte pouze čisté palivo. K hoření je potřeba ještě kyslík, který se bere z okolního vzduchu, a ten obsahuje spoustu dalších prvků, které nelze 100% odfiltrovat, a jste tak nucen je spálit. Tím vzniká kdejaké svinstvo, které opět nelze 100% odfiltrovat.

To by byl ale asi ten nejmenší problém, ale z každého spalovacího motoru se vlivem opotřebení uvolňují pevné částice, které opět nelze 100% odfiltrovat. No a to, že pálíte i nějaký ten olej, to snad nemusím zmiňovat.

Ono je i docela složité ten vodík v tom spalovacím motoru spalovat ­(má­-li motor vydržet­), protože má jiný charakter hoření než klasická paliva. Navíc vodík sám o sobě moc nemaže.
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 19.9.20226:52
Sázka na jistotu. Až nebudou díky zelenopočahanosti k mání normáln í motory, tak nezbyde, než jeden nebo druhý nevhodný pohonný systém koupit.
Odpovědět0  1
Pavel Matějka (1648) | 19.9.20226:27
Podle posledních zpráv začala vodíku věřit i EU ­- někomu dochází, že elektromobily se pro dálkovou dopravu absolutně nehodí.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4972) | 19.9.20228:12
Tomu moc nerozumím. EU vodík podporuje dlouhodobě a nevím o tom, že by kdy prosazovala baterkovou elektromobilitu jako jedinou cestu. To, že si většina výrobců bezemisní vozidlo překládá jako baterkové EV ­(třeba proto, že jim to přijde jako schůdnější cesta­), ještě neznamená, že to tak myslí i EU. Proč se pořád všichni tváříte, že EU řeší jen a pouze elektromobily, když to vůbec není pravda?
Odpovědět1  1
Pavel Matějka (1648) | 19.9.20228:47
Že by na základě zpráv na serverech? O elektromobilech se píše pomalu denně. O vodíkovém pohonu zmínka jednou či dvakrát za rok.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 19.9.20229:01
Elektromobil je prostředek k plnění nařízení, ne nařízení samo. EU nikde přímo nepřikazuje elektromobil. To hledáte viníka na špatném místě. Už mi to připadá podobně jako paradoxní situace s Green Dealem, kde se lidí naváží do GD, postesknou si, že EU řeší blbé elektromobily, a kdyby raději řešila ­(a vyjmenují­) deset jiných věcí, přičemž v podstatě vyjmenují celý Green Deal. EU chce uhlíkově neutrální dopravu, aby to podle stanovených kritérií jezdilo za 0 g CO2­/km ­(ač to pochopitelně není ve skutečnosti pravda­). Jestli to výrobci řeší pomocí elektromobilů, za to EU už přímo nemůže, ta nepřikazuje vyrábět auta na baterky. Ta přikazuje dělat auta s nulovými emisemi. Ale těch způsobů je mnoho. Že výrobci vidí jako snazší­/smysluplnější­/... cestu v baterkovém EV než ve vodíkovém, to není dílem EU. EU má navíc už léta letoucí programy na podporu vodíkové dopravy, ještě dříve, než začala podporovat i tu baterkovou.
Odpovědět0  1
asip80 (1175) | 19.9.20229:54
Však je to jen slovíčkaření asi stejná chujovina jako s biopalivy a nebo zápornými obchodovatelnými emisemi, když někdo spálil strom přivezený tankerem .. papír snese vše, ale realita je úplně jiná ...

Těch způsobů je mnoho? Tak zajisté máte nějaký seznam. Vynechat šlapací autíčko a FCEV i BEV jsou na trhu :D
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 19.9.202215:33
"Těch způsobů je mnoho? Tak zajisté máte nějaký seznam. ­"

To záleží, jak moc to chcete rozdělit. V zásadě se ale bavíme o elektřině, vodíku a různých palivech, kde se nějak ­"vymyslí­", že je to uhlíkově neutrální ­(a tady hodně záleží na tom, zda se na to časem nezmění názor, takže to, co je dnes čisté, může být zítra špinavé a naopak­).
Odpovědět0  0
asip80 (1175) | 19.9.202216:10
Takže na papíře ok, ale realita pokulhává na obě nohy :D Však říkám, že by to bylo podobné vs. něco spálím a ještě vytvořím záporné emise, které mohu zpeněžit :D
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 19.9.202216:35
Vcleku lgoicky. Platí zákon zachování energie. Rozervat vazbu vodíku žádá stejně tolik energie, jako uvolní, když se ta vazba naváže. Vodík je prostě jen baterka. Energii vložíte, energii získáte. ­(mínus ztráty­) A k tomu ty problémy s fyzikálním i vlastnostmi. Je to prostě nejmenší a nejlehčí prvek ve vesmíru a s tím ASI nic nenaděláme.
Odpovědět0  0
odb (541) | 18.9.202223:38
Z mojho pohladu by som povedal, ze aktualna buducnost je kombinacia roznych druhov paliva. Ani jeden druh nieje zdaleka idealny a kazdy je vhodny­(vhodnejsi­) na nieco ine. Tazke je nezmysel pretlacat len jeden.
V autobusoch si viem vodik viac predstavit­/dava vecsi zmysel ako v osobnych autach.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1648) | 19.9.20228:48
Pět alternativních systémů pohonu znamená pět sítí pro jejich zásobování palivem.

Takže to bude drahé.
Odpovědět2  0
Budman (261) | 19.9.202210:30
Ono dost záleží na použítí ­- třeba právě ty autobusy můžou používat co chtějí a nějaká síť zásobování palivem je víceméně nezajímá, protože budou tankovat­/dobíjet vždy na ­"mateřské základně­" a ta si svoje zásobování zajišťuje stejně sólo. Takže ano, tady ten vodík může mít smysl a fungovat to.
Odpovědět1  0
odb (541) | 19.9.202213:01
Presne tak.

MHD netankuje na beznej pumpe. Ma vlastnu podla potrieb a tak nieje potrebne stavat asi nie lacne vodikove cerpacky.
Preto som pisal, ze v autobusoch mi to dava vecsi zmysel.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1648) | 19.9.202213:54
Nejméně třetinu autobusů tvoří dálkové a zájezdové. Ty poslední tankují i i běžných pump.
Odpovědět0  0
odb (541) | 19.9.202216:11
Ano ale tento clanok je o autobusoch pre MHD. Tam to ma velyk vyznam aj kvoli exhalatom v meste.
Pre dialkove a zajazdove autobusy by som vodik neriesil. Tam by asi bol problem kratsi dojazd.

Brat ohlad na ucel dopravneho prostriedku.
Odpovědět0  0
Budman (261) | 19.9.202216:40
Jak už zde bylo poznamenáno, bavíme se primárně o MHD autobusech a tam platí, co jsem napsal. Samozřejmě máte pravdu v tom, že pro dálkové a zájezdové autobusy to smysl nemá, ale to je stejné jako u celé elektromobility ­- BEV nejsou v principu nijak špatné ­(nechci zde teď hodnotit míru jejich ekologičnosti, to je na jinou debatu­), ale hodí se pro určitá použití a pro určitá zase vůbec a v tom je celý problém té elektromobilní masírky, to že se nám výrobci snaží cpát BEV jako univerzální náhradu klasických spalováků.
Když budu mít baráček se soláry a manželku, která jezdí jen ­"kolem komína­", tak je třeba super ji pořídit nějakou menší nákupní elektrotašku ­- dojezd v tu chvíli naprosto neřeším, životnost bude také ok a jezdit bude prakticky zadarmo. Ale jako primární rodinný univerzál budu mít samozřejmě spalovák nebo nějaký mildhybrid, protože chci, abych si cesty plánoval podle své potřeby a ne dle sítě nabíječek :­-)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.